Minecraft | |
A Minecraft logója | |
Fejlesztő | Mojang |
Kiadó | Mojang |
Tervező | Markus "Notch" Persson Jens Bergensten |
Művész | Kristoffer Zetterstrand Markus „Junkboy” Toivonen |
Zeneszerző | Daniel „C418” Rosenfeld |
Platformok | Java, Android, iOS, Xbox 360,Raspberry Pi, PlayStation 3,PlayStation 4, PlayStation Vita |
Kiadási dátum | PC (Java) Classic: 2009. május 17. Teljes: 2011. november 18. Android 2011. október 7. iOS 2011. november 17. Raspberry Pi 2013. február 11. |
Verzió | 1.7.4 Következő: 1.8 (2014.01.??.) |
Műfaj | Sandbox, szerepjáték |
Játékmódok | Egyjátékos, Többjátékos |
Adathordozó | Digitális terjesztés |
A Minecraft egy sandbox stílusú videojáték,[1][2] ami a svéd Markus Persson (becenevén Notch) ötlete és egyben ő is fejlesztette. Indie, azaz független játékfejlesztő által kiadott játék, ennek ellenére mégis példátlan sikereket ért el a játékiparban. Milliós nagyságrendű a játékosok száma szerte a világon, rendkívül aktív rajongótáborral rendelkezik.
A játék neve is tükröz a játékban lévő néhány lehetőségről: mine, azaz bányászni, és craft, azaz barkácsolni. (Régebben a játékban ez volt a két fő dolog, ami a játékmenetben benne volt, de a játék már sok más dologgal bővült.)
A játéknak jelenleg alapvetően két változata létezik, de ezek között sok a hasonlóság. Mindkettőben egy kvázi-végtelen és véletlenszerű világot generál a számítógép, ahol a játékosnak gyakorlatilag teljes szabadsága van, barangolhat, felfedezheti azt. A világ kockákból áll, anyaguktól függően, mely kockákkal a játékos kapcsolatba léphet: elbonthatja (kibányászhatja), lerakhatja, és kombinálhatja őket. Minden egyes elem erősen stilizáltan jelenik meg - maga a szereplő is.
Elsősorban a játékos kreativitására épít, ugyanis az elemekből jóformán bármi felépíthető, konstruálható. Bár konkrét célja a túlélés, cél lehet a végzetsárkány (ender dragon) és a sorvasztó csontváz (wither boss) legyőzése. A játékban erős a fizikai oldal, különböző elemek segítségével komplex, összetett rendszerek (pl. zsilipek, liftek, ágyúk, zenegépek, számológépek,...) is építhetők.
A játékot lehet egyedül, vagy hálózaton keresztül, más játékosokkal együtt játszani szervereken. A három változat Hardcore, Creative és Survival néven érhetők el.
Ez a Minecraft első változata, nagyon kevés blokk van, csak nappal és teljesen béke. Nincs életerő, tehát nem azonos a kreatív móddal, de bármit meg lehet benne csinálni: lehet például házakat építeni, vagy Adventure mapot.
Ebben a változatban a játék megmutatja az összes benne rejlő lehetőséget. Éjjelente szörnyek, úgynevezett mob-ok támadnak a játékosra, aki általuk vagy az éhezéstől sérülhet, akár meg is halhat. Halál után újjászületik a kezdőhelyen. A begyűjtött és magánál tartott tárgyak a halála helyén a földön maradnak, ahol 5 percig lebegnek, s ha ez idő alatt nem gyűjti össze, azok elvesznek. Egy parancs létezik arra,hogy ne vesszenek el az összegyűjött tárgyak, melyet a t betűvel a chat-be lehet írni:/gamerule keepInventory true
Találkozhat kisebb, békés állatokkal, melyeket háziasíthat vagy élelmet gyűjthet belőlük. Előfordulhatnak különböző építmények - falvak, erődítmények, melyeket nem a játékos hoz létre, hanem a számítógép generál.
Ez a játék nem ingyenes, viszont egyszeri fizetés után a folyamatos frissítésekre is előfizetést kap a megrendelő. Minden komolyabb frissítésben új készségek jelennek meg, melyek izgalmasabbá, változatosabbá teszik a játékot.
Ez az 1.3.2-es update egy új játékmódja. Az Adventure lényege, hogy egy kaland világ importálható a játékba. Ebben a módban nem lehet blokkokat lerakni és szétszedni, csakis a hozzá megfelelő tárgyakkal, mint például a csákány.
Ez ahogy a nevében is benne van, csak a kreativitásról szól. A Space kétszeres megnyomsával a játékos képes repülni, illetve a repülés magassága csökkenthető a shifttel. A módban nincs barkácsolás, mert az eszközök alapjáraton rendelkezésre állnak. Sőt, különféle kódokat lehet használni úgy, hogy a játékos a / vagy a T után írja a kódot; a segítség például így érhető el: /help. A creative módban nincs élet. A szörnyek ugyan megjelennek a sötétségben, de nem tudnak bántani, és a játékos nem sérül akkor sem, ha lávába esik, és akkor se, ha TNT robban mellette. Csakis akkor hal meg, ha kizuhan a világból. Kizuhanni a világból úgy lehet, hogy lemész az alapkőig (bedrock) és azt is kiütöd. Egy másik lehetőség az, hogy használja a /kill parancsot.
A világ kockákból áll, melyek fölött a játék teljes szabadságot ad, tehát azt tesz a játékos, amit akar. A játékos rendelkezik egy láthatatlan hátizsákkal, ahol 36 különböző tárgyat tárolhat, illetve egy 2×2-es mezőbe ezen tárgyakat valamilyen sematikus formában letéve barkácsolhat, illetve négy kis mezőben armort, páncélzatot helyezhet fel magára. Ha az illető craftol egy munkapadot, akkor ott már 3×3-as mező van lehetőség a barkácsolásra, így sokkal több lehetséges kombináció létezik, rengeteg különböző tárgyat, eszközt készíthet - kiemelve egy pár fontosabbat: kemencék, ládák, létrák, ajtók, fáklyák, ásók, csákányok, páncélzatok.
Jelenleg 3 fő dimenzió létezik a játékon belül:
A játék fejlesztése 2009-ben kezdődött és még máig is folyamatos nyilvánosság előtt zajlik. A svéd Markus „Notch“ Persson a játék alapötletét az Infiniminer nevű játékból vette, ahol bányászattal lehetett pontot szerezni.[3] Magát a játékot 2009 májusában kezdte el fejleszteni. Még ebben a hónapban kikerült úgynevezett alfaverziós változatban a publikum számára elérhető módon. Notch azt nyilatkozta, hogy az Infiniminer mellett olyan játékok inspirálták, mint a Dungeon Keeper, és a Dwarf Fortress. 2010 szeptemberében Notch és barátai közösen megalapítják a Mojang nevű vállalatot, aminek a keretein belül fejlesztik tovább a játékot. Ekkor a játék ára még 10 euró volt, viszont az év decemberében kijövőbétaverziótól kezdődően már 14,95 euróra emelték azt.
A zenét Daniel Rosenfeld (alias C418) szerezte. A hangeffektek egy részét a Creative Commons licencű Freesound Project hangtárból vették[4] A hangsáv külön is elérhető. A játékban felbukkanó falfestmények Kristoffer Zetterstrand olajfestményeinek pixel-art-variációi.[5] A játékot Java nyelven fejlesztik. A grafikához a Lightweight Java Game Libraryt(LWJGL) használják.[6] Az indításhoz legalább 5-ös verziószámú Java virtuális gép szükséges. Az első kiadás óta számos béta-verzió jelent meg, majd 2011. november 18-án megjelent az 1.0.0-ás, "végleges" verzió, melyet azonban még mindig továbbfejlesztenek, újabb játéktartalommal, újabb funkciókkal bővítenek, és hibáit is folyamatosan javítják.[7]
Egy verziója Android alatt és a Sony Ericsson Xperia Play okostelefonjára is elérhetővé vált, amiben azonban nem érhető el az összes funkció.[8] 2011 október 7-én egy tisztán Android alá, okostelefonok és Tablet-ekre fejlesztett verzió is megjelent.[9] 2011 november 17-én a játék már iOS-re is megjelent.[10] A játékot a Microsoft Xbox 360 játékkonzoljáraa 4J Studios fejleszti.[11] A játék az 1.2.3-as verzió óta már magyar nyelven is elérhető.
A Minecraft sok modullal bővíthető, különböző textúracsomagokat lehet rá rakni, jelentősen megváltoztatva a játék kinézetét. Ezen kívül a a játékhoz vannak modok[1] amik teljesen megváltoztathatják a játékot. + Letölthető Mapokat[2] is be lehet rakni.
A PC Gamer összeállítása szerint 2010 májusában bekerült a legnépszerűbb tíz játék közé.[12]
A Team-Fortress-2-Blog 2010. július 28-án írt a játékról, és ezzel a szélesebb közönség előtt is ismertté vált. Miután több online magazin is tudósított róla, a vásárlások száma a többszörösére nőtt.[13]
A Rock, Paper, Shotgun angol játékmagazin az év talán legnagyobb Indie-slágerének nevezte 2010 szeptemberében a MineCraft-hét keretében.[14]
2010 decemberében két és félmillióan használták a klasszikus ingyenes verziót. Több, mint 850 ezren rendelték meg 9,95 euróért a kész játékot. Már 2010 novemberében is egymillió-hétszázezren használták az ingyenes és ötszázötvenezren a fizetős verziót. 2011 január 12-én elérte az egymilliós eladási számot,[15] 2011 április 25-ére a második milliót, és a hétmilliós felhasználói létszámot a Minecraft weboldalán. A tízmilliomodik felhasználó 2011 július 1-én regisztrált.[16] 2011 augusztusára összejött a hárommilliós eladási szám, és a több, mint 11 millió felhasználót. 2011 november 7-éig 12 millió felhasználó és 4 millió vásárló volt.[17]
A Kickstarter 2011 elején adományt gyűjtött egy Minecraftról szóló dokumentumfilm forgatására. 150 ezer dollár gyűlt össze. A filmet végül a 2PlayerProductions forgatta le.[18]2013 nyarára várhatóan elkészül a játék 2.0 verziója.